دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

گرانی بی سابقه مواد مخدر سنتی | تغییر الگوی مصرف و بروز خطرات جدی در میان معتادان

  • کد خبر: ۲۰۹۶۰۴
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
گرانی بی سابقه مواد مخدر سنتی | تغییر الگوی مصرف و بروز خطرات جدی در میان معتادان
با گران شدن مواد مخدر سنتی، بیم آن می‌رود که تامین این مواد به اشکال ناخالص و آسیب زا، سبب رشد معتادان متجاهر و دیگر مشکلات اجتماعی را شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مصرف مواد مخدر یکی از دغدغه ها و چالش های جدی ای است که هر جامعه ای با آن مواجه می باشد و هزینه های بسیاری برای کنترل و ریشه کن ساختن آن می شود. در این بین ایران همواره در معرض آسیب های فراوان، چه نظارت و کنترل، چه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و چه درمان آن بوده است.

این روزها گران شدن مواد مخدر سنتی همانند تریاک و مشتقات آن مانند هروئین و مورفین باعث شده است تا رویه مصرف مواد مخدر میان معتادان تغییر کرده و اصطلاحا «چند مصرفی» شوند. این اتفاق قطعا آسیب های جدی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

قیمت تریاک دو برابر شده است

جانشین ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به قیمت تریاک عنوان کرد: قیمت تریاک و مشتقات آن همانند هروئین و مورفین نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

وحید اشرفی ادامه داد: نرخ تریاک سال گذشته در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود و امسال این عدد به ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

وی علت افزایش نرخ را بی ارتباط با اقدامات طالبان ندانست و افزود: خبر تحریم کاشت خشخاش و کاهش تولید آن در افغانستان سبب شد تا نرخ این ماده افیونی افزایش چشمگیری داشته باشد و از آنجا که این کشور تولیدکننده اصلی تریاک جهان است، هر اتفاقی از سوی آنان تاثیر خود را بر قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای تریاک خواهد گذاشت.

اشرفی خاطرنشان کرد: طبعا وقتی قیمت این مواد افزایش بیابد، ما با چند رویکرد جدید در مصرف و توزیع آن مواجه می‌شویم؛ نخست، افزایش ناخالصی در تریاک است که برای کاهش قیمت فروش بکار می‌رود و هرچقدر موادی، چون خاک یا سرب در تریاک بیشتر باشد، عوارض مصرف آن هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر، افزایش موارد چند مصرفی مواد مخدر است. این مورد زمانی روی می‌دهد که فرد معتاد علاوه بر مواد مخدر سنتی، از مواد مخدر صنعتی نیز استفاده می‌کند و علاوه بر افزایش تجاهر و آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن خوابی، درمان این افراد هم سخت می‌شود؛ زیرا سرعت تخریب مواد صنعتی بیش از سنتی است و کسی که از هردوی این‌ها اشتفاده می‌کند شرایط بسیار بدی را متحمل خواهد شد.

گرانی بی سابقه مواد مخدر سنتی | تغییر الگوی مصرف و بروز خطرات جدی در میان معتادان

جانشین دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد فعالیت کلینیک‌های ترک اعتیاد و اینکه معتادان این روز‌ها از دارو‌های «متادون» بیشتر استفاده می‌کنند، تصریح کرد: نظارت بر عملکرد کلینیک‌های ترک اعتیاد در استان خراسان رضوی بسیار دقیق و سختگیرانه است و نسبت به سایر استان ها، قواعد ما متفاوت و بسیار جدی‌تر است. در این راستا، دستگاه قضایی هم همکاری مطلوبی با ما دارد و سهمیه‌ها و ظرفیت‌های هر کلینیک مشخص می‌باشد.

اشرفی در مورد «نشت داروی متادون» در مشهد متذکر شد: نشت دارو قطعا از استان‌های دیگر می‌باشد؛ زیرا با توضیحاتی که عنوان شد و شیوه سختگیرانه ما و نهاد‌های قضایی، امکان نشت وجود ندارد. اما نمی‌توان جلوی نشت دارو از سایر استان‌ها را به شکل گسترده گرفت و متاسفانه این مسئله وجود دارد.

افزایش مراجعه به کلینیک ها برای دریافت «متادون»

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از افزایش مراجعه معتادان با سابقه مصرف مواد سنتی به کلینیک های سرپایی ترک اعتیاد خبر داد.

هادی قیصری به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: گرانی تریاک و هروئین سبب افزایش مراجعه معتادان به کلینیک های ما برای دریافت «متادون» شده است.

وی ادامه داد: تغییر در شیوه مصرف مواد مخدر و اقبال عمومی به مواد مخدر صنعتی، از نتایج گرانی تریاک است و معتادانی که بضاعت خرید این مواد را ندارند، یا مصرف متادون را افزایش می دهند یا به سمت مواد مخدر صنعتی می روند.

قیصری خاطرنشان کرد: قیمت این مواد افزایش نیافته است و نیازی هم به ترانزیت و قاچاق از افغانستان ندارد و به راحتی تامین می شود و این در آینده مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد که افزایش معتادان متجاهر یکی از نتایج آن خواهد بود.

گرانی بی سابقه مواد مخدر سنتی | تغییر الگوی مصرف و بروز خطرات جدی در میان معتادان

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور‌هایی است که در راه مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های بسیاری را متحمل شده و ضربات سختی از سوی سوداگران مرگ دریافت کرده است که تقدیم ۲ هزار و ۸۰۰ شهید مرزبانی خراسان رضوی در راه مبارزه با قاچاقچیان، یکی از ایثار‌هایی است که قوای مسلح ایران در راه مقابله با مواد مخدر انجام داده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->